IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCED-BASED PARENTING PROGRAM IN A COMMUNITY MENTAL HEALTH SETTING

Infant Ment Health J. 2018 Jan;39(1):92-105. doi: 10.1002/imhj.21691. Epub 2017 Dec 28.

Abstract

The process of mental health intervention implementation with vulnerable populations is not well-described in the literature. The authors worked as a community-partnered team to adapt and pilot an empirically supported intervention program for mothers of infants and toddlers in an outpatient mental health clinic that primarily serves a low-income community. We used qualitative ethnographic methods to document the adaption of an evidence-based intervention, Mothering from the Inside Out, and the pilot implementation in a community mental health clinic. Seventeen mothers and their identified 0- to 84-month-old children were enrolled in the study. Key lessons from this implementation include (a) the importance of formative work to build community relationships and effectively adapt the intervention to meet the needs of the therapists and their clients, (b) the importance of designing plans for training and reflective supervision that fit within the flow of the clinic and can tolerate disruptions, and (c) that use of an interdisciplinary approach is feasible with the development of a plan for communication and the support of a trained reflective clinical supervisor. These key lessons advance the scientific knowledge available to healthcare managers and researchers who are looking to adapt mental health clinical interventions previously tested in clinical trials to implementation in community settings.

Objetivo:: El proceso de implementatión de la intervención de salud mental con grupos vulnerables de la población no está bien descrito en la literatura. Los autores trabajaron como equipo en asociación con la comunidad para adaptar y experimentar en la practica un programa de intervention de apoyo empírico para madres de infantes y niños pequeñitos en una clínica de salud mental para pacientes externos que primariamente le sirve a una comunidad de bajos recursos económicos.

Metodos:: Usamos métodos etnográficos cualitativos para documentar la adaptación de MIO y la implementación del programa experimental en una clínica comunitaria de salud mental. Diecisiete madres y sus identificados niños de hasta 84 meses de edad fueron parte del estudio.

Resultados:: Entre las lecciones claves de esta implementación se incluyen: 1. La importancia del trabajo formativo para establecer relaciones comunitarias y adaptar eficazmente la intervention para satisfacer necesidades de terapeutas y sus clientes; 2. La importancia de diseñar planes para el entrenamiento y la supervision con reflexion que encajen dentro del trabajo diario de la clínica y puedan tolerar alteraciones; 3. El uso de un acercamiento interdisciplinario es posible con el desarrollo de un plan de comunicación y el apoyo de un supervisor entrenado en reflexión clínica.

Conclusión:: Esta lección clave aumenta el conocimiento científico disponible para los administradores e investigadores en el campo del cuidado de la salud quienes buscan adaptar intervenciones clínicas de salud mental previamente puestas a prueba clínicamente a la implementation en escenarios comunitarios.

Objectif:: Le processus d’intervention de santé mentale avec des populations vulnerables n’estpas bien décrit dans les recherches. Les auteurs de cet article ont travaille en tant qu’equipe en partenariat avec la communaute afin d’adapter et de lancer un programme d’intervention soutenu de maniéré empirique pour les méres et les petits enfants dans une clinique de santé mentale en consultation externe qui sert avant tout une communauté défavorisée. Méthodes: Nous avons utilisé des méthodes ethnographiques pour document l’adaptation de MIO et l’implémentation pilote d’une clinique communautaire de santé mentale. Dix-sept méres et leurs enfants identifiés de 0–84 mois ont été inscrites dans l’étude.

Résultats:: Les lecons clés de cette mise en œuvre ont inclus: 1. L’importance du travail de formation afin de construire des relations communautaires et d’adapter avec efficacité l’intervention afin de remplir les besoins des thérapeutes et de leurs clients; 2. L’importance qu’il y a de mettre en place des plans de formation et de supervision réfléchie qui s’emboîtent dans le flux de la clinique et peuvent tolérer des perturbations; 3. L’utilisation d’une approche interdisciplinaire est faisable avec le développement d’un plan de communication et le soutien d’un superviseur clinique formé et travaillant sur la réflexion.

Conclusion:: Ces lecons clés avancent les connaissances scientifiques qui sont disponibles aux chercheurs et aux gestionnaires de soins de santé désirant adapter des interventions cliniques de santé mentale testées en essais cliniques pour leur mise en œuvre dans des contextes communautaires.

Ziel:: Der Prozess der Implementierung von Interventionen im Bereich der psychischen Gesundheit bei gefahrdeten Bevölkerungsgruppen ist in der Literatur nicht gut beschrieben. Die Autoren arbeiteten als Team einer Community, um ein empirisch unterstütztes Interventionsprogramm für Mütter von Sauglingen und Kleinkindern in einer ambulanten psychiatrischen Klinik, die in erster Linie einer einkommensschwachen Gemeinde dient, anzupassen und zu erproben.

Methoden:: Mit qualitativen ethnographischen Methoden dokumentierten wir die Adaption von MIO und die Pilotimplementierung in einer Gemeinschaftsklinik für psychische Gesundheit. Siebzehn Mütter und ihre 0–84 Monate alten Kinder wurden in die Studie aufgenommen.

Ergebnisse:: Die wichtigsten Lektionen aus dieser Implementierung sind: 1. Die Bedeutung der formativen Arbeit für den Aufbau von Gemeinschaftsbeziehungen und die effektive Anpassung der Intervention an die Bedürfnisse der Therapeuten und ihrer Klienten; 2. Die Bedeutung der Gestaltung von Planen für Schulungen und reflektierende Supervision, die in den Ablauf der Klinik passen und Störungen tolerieren können; 3. Mit der Entwicklung eines Kommunikationsplans und der Unterstützung durch einen geschulten, reflektierenden klinischen Supervisor ist die Anwendung eines interdisziplinaren Ansatzes möglich.

Schlussfolgerung:: Diese wichtigen Lektionen fördern das wissenschaftliche Verstandnis von Gesundheitsmanagern und Forschern, die zuvor in klinischen Studien getestete Interventionen im Bereich der psychischen Gesundheit in der Gemeinschaft implementieren wollen.

Keywords: Erziehung; Implementierung; Mentalisierung; crianza; gefährdete Bevölkerung; grupos vulnerables de población; implementación; implementation; implémentation; mental health; mentalisation; mentalización; mentalization; parentage; parenting; population vulnérable; psychische Gesundheit; salud mental; santé mentale; vulnerable population; التركيز الذهني; التطبيق; الرعاية الوالدية; الصحة النفسية; الفئات السكانية المعرضة; メンタライゼーション; 実施implementation; 實施; 弱勢群體; 心智化; 心理健康; 精神保健; 育児; 脆弱な集団; 養育.

Publication types

  • Research Support, N.I.H., Extramural

MeSH terms

  • Adult
  • Ambulatory Care
  • Behavior Therapy / methods
  • Child
  • Child, Preschool
  • Community Mental Health Services / organization & administration
  • Delivery of Health Care / organization & administration
  • Education, Nonprofessional
  • Female
  • Humans
  • Infant
  • Infant, Newborn
  • Male
  • Mental Health
  • Mothers / education*
  • Parenting / psychology*
  • Pilot Projects
  • Poverty